Kod preveremno rođenih beba sa niskom telesnom težinom može se javliti proliferativna retinopatija, bolest očnog dna usled nedovoljnog razvitka. Retinalni krvni sudovi počinju sa razvitkom u majčinom stomaku i taj razvitak nastavljaju po rođenju, odnosno do otprilike prvog meseca nakon rođenja. Retina je tada osetljiva na razna oštećenja, što posebno dolazi do izražaja kod prevremeno rođenih beba.

Postoje aktivne i ožiljne forme ove bolesti. Težina promene se utvrdjuje na osnovu lokalizacije promene na očnom dnu, proširenosti promene, stadijuma uznapredovalosti i pridruženih bolesti oka. Usled nedovoljnog razvitka javljaju se ishemične, odnosno neprokrvljene zone na očnom dnu. To su polja sa pojačanom patološkom vaskularizacijom koja se trude da nadomeste nedostatak krvnih sudova, kao i polja sa stvaranjem ožiljaka. Kao teže komplikacije mogu se javiti krvarenja u oku, nastanak ablacije i na kraju, nepovratno slepilo.

Znakove bolesti roditelji ne mogu primetiti, niti je beba sposobna da ukaže na njih.

Od krucijalnog značaja za otkrivanje i rano lečenje ove bolesti jeste skrininig, pravovremeni pregled.

Skrining

Sve bebe rođene iz rizične trudnoće, blizanačke trudnoće, rođene pre 37. gestacione nedelje ili sa težinom manjom od 2kg, trebalo bi pregledati odmah na rođenju. Zatim, u šestom ili sedmom mesecu po rođenju.

Kasnija praćenja treba obavljati na 2 nedelje, dok se retina potpuno ne razvije.

Lečenje

Zavisno od nalaza, postoje više vrsta lečenja koja se uklapaju po indikacijama.

Dolazi u obzir i primena anti-VEGF terapije, primena lasera i za kraju postoji mogućnost izvođenja vitreoreitnalne hirurgije (operacije očnog dna). Naglašavamo još jednom, da sve zavisi od stadijuma i znakova bolesti, te da je jako bitno lečiti sve u pravo vreme.

Iz svih ovih razloga jedino nam pravoremeni skrining može pomoći.

Naš tim